Hoe maak je van jouw winkel een bezienswaardigheid?

In vergelijking met een aantal jaren geleden is het shoppen in de winkel steeds meer een gezellig onderonsje geworden. Dit komt mede doordat alles gemakkelijk online besteld kan worden. Daarom is het belangrijk dat de mensen die wel in de winkel komen shoppen dit als een zeer positieve ervaring zien. Hoe maak je dan van jouw winkel een echte bezienswaardigheid voor jouw klanten? In dit artikel worden de stappen besproken.

#1 Een goede voorbereiding is de helft van al het werk

Allereerst is het belangrijk om een goed winkelconcept uit te werken. Doe dit niet alleen op basis van je gevoel, maar ook door research te doen. Welke doelgroep moet worden aangesproken en op welke manier kan dit het beste gedaan worden? Daarnaast is een winkelconcept nooit hetzelfde. Afhankelijk van de tijd van het jaar moet de winkel regelmatig een kleine renovatie ondergaan. Probeer hier jezelf ook eens in te onderscheiden ten opzichte van de concurrenten en een unieke klantreis aan te bieden.

#2 Zorg voor de juiste branding

Als het winkelconcept eenmaal in kannen en kruiken is dan de volgende stap de branding. Wellicht heeft jouw ‘merk’ al een bepaalde huisstijl. Deze huisstijl moet in de winkel worden doorgetrokken. Visual merchandising speelt een belangrijke rol in de branding. De huisstijl moet hierin duidelijk naar voren komen, maar ook moet de potentiële klant op de juiste worden geprikkeld met de visual merchandising.

#3 Creëer een route met belevenissen

Om van jouw winkel een echte bezienswaardigheid te maken is het belangrijk dat er een duidelijke route wordt gecreëerd. Wanneer de klanten deze route volgen moet er ook daadwerkelijk wat te zien zijn. Hierdoor kunnen de klanten zich daadwerkelijk vermaken en ook deze ervaring meenemen en met anderen delen. Denk hierbij aan de intratuin in de decembermaand. Een bezoek is daar al een hele belevenis op zichzelf.

#4 Speciale rol voor de etalages

Voor de etalages van de winkel is een speciale rol weggelegd. Dit is als ware de presentatie van de winkel. Dit komt omdat de etalages het enige is wat van buitenaf gezien kan worden door de potentiële bezoekers.

Hoe maak je van jouw winkel een bezienswaardigheid?