De kracht van reclame

Wat is reclame

Reclame is het vestigen van de aandacht van de massa op producten, diensten of gelegenheden. Het doel is deze over te halen om een dienst of product af te nemen, of een evenement bij te wonen. Reclame kan helpen om een gevoel van vertrouwen te creëren bij de mensen. Wij zijn namelijk zo geprogrammeerd. Hoe vaker we hetzelfde beeld zien, hoe sneller we geneigd zullen zijn voor dit product te kiezen.

Welke vormen van reclame zijn er

De meest bekende vormen zijn natuurlijk televisiereclames, advertenties in magazines, kranten en folders, op internet en op billboards langs de weg.
Sommige vormen van reclame zijn niet zozeer gericht op het vergroten van consumptie, maar om mensen meer bewust te laten maken van sociale problemen. Uiteindelijk met het doel de mensen over te halen te doneren aan het goede doel. Neem bijvoorbeeld het Wereld Natuurfonds en de Kankerbestrijding.

Het WNF trekt de aandacht door een positieve boodschap af te geven, met visuele hoogstandjes. Hiermee onderscheidt het zich van vele andere milieu- en dierenorganisaties, die de nadruk leggen op hoe slecht het hiermee gaat.

De Kankerbestrijding trekt de aandacht doordat het in staat is geweest vele beroemde namen aan zich te binden. Deze bekende Nederlanders wekken vertrouwen bij de mensen, en zal hen eerder doen overhalen (meer) te doneren.

Welk effect heeft reclame

Het effect van reclame is verreikend. Maar het hoofddoel is meer van een bepaald product of dienst te verkopen, of aandacht te vestigen op bepaalde zaken die spelen in de samenleving. De gedachte achter reclame is dus simpel gezegd: we willen meer geld, en dit doen we door aandacht te trekken.

 

De kracht van reclame
Tagged on:         

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *